Ik kwam een artikel tegen uit het AD met filmpje op YouTube.
Iedereen kent het gevoel: je bent net op tijd om een foto te maken van een belangrijk moment, maar wanneer je de foto bekijkt is die helemaal wazig. Het is namelijk erg makkelijk om een foto onscherp te maken door het toestel niet volledig stil te houden.
Binnenkort komt beeldbewerkingsprogramma Photoshop echter met een nieuw snufje dat de foto's miraculeus scherp stelt. Dat meldt de Amerikaanse technologiewebsite Engadget.
De makers van Photoshop hebben een algoritme ontwikkeld dat uitvist welke beweging de hand maakte op het moment dat de foto genomen werd. Het programma keert die beweging dan om, en zo wordt een wazige foto scherp gemaakt. Het resultaat is dan ook verbluffend, zoals je in het bovenstaande filmpje kan zien.
Onleesbare tekst
Niet alleen gewone foto's kunnen scherp gesteld worden, maar ook onleesbare tekst kan leesbaar gemaakt worden. Wat echter niet mogelijk is, zijn foto's scherp stellen waarbij de lens verkeerd stond ingesteld en niet op de juiste elementen gefocust is.
Experimenteel
De functie werd aan het publiek getoond op de Adobe MAX 2011 conferentie. Het nieuwe snufje zou nog in een experimentele fase zijn, en de presentator wilde dan ook nog niet kwijt wanneer het beschikbaar zal zijn voor consumenten. Het enige dat hij erover zei, was dat het in een van de volgende versies zeker beschikbaar zal zijn.
(Redactie)
11/10/11 20u30
Beter een goede fotograaf met basismateriaal dan een middelmatige fotograaf met supermateriaal.
Canon EOS 450D, Lenzen: Canon EF-S 18-55 mm IS, Canon EF-S 55-250mm IS, Sigma 18-200 OS
dit houdt zou inhouden dat ik de foto's van mijn ouders die zij gemaakt hebben in een helikopter (totaal bewogen dus) misschien toch nog kan oplappen..
we houden het in de gaten..
kijk al uit naar de nieuwe verse van PS
Wat een vooruitgang. Verbazingwekkend wat tegenwoordig allemaal mogelijk is cq wordt
Johan schreef :
Dit houdt dus ook in, dat we straks gerust met een langere sluitertijd kunnen werken.
Ik vraag me af of het alleen in 1 richting werkt.
Johan
@Johan: als je goed kijkt naar de video, geeft het programma een indicatie aan van wat voor een beweging je hebt gemaakt. Dus ook halfrond of iets dergelijks
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." -Winston Churchill.
Kijk als ik dan straks een vogel zie gooi ik me camera er heen en laat ik photoshop de beweging er uit halen.
Het is wel leuk dat het kan maar goed foto graferen hoef je straks niet meer te kunnen. Maar in sommige situatie is het wel handig dat je dit kan gebruiken.
Heb het filmpje al een tijdje geleden op Photofacts gezien. Ben benieuwd of het inderdaad zo'n wondertoevoeging zal zijn in CS. Ik vraag me wel heel serieus af of we dit wel nodig (willen) hebben.....
Kijk, ik ben van mening dat een (amateur)fotograaf, die dus met deze laatste photoshop-editie werkt ook wel de nodige kennis van fotografie en behendigheid met de camera heeft. Hij/zij zal dus echt wel weten hoe bewegingsonscherpte te voorkomen, of juist bewegingsonscherpte te creëren in de foto.
Fotograferen is als schrijven.....iedereen heeft een ander handschrift!
Kijk, ik ben van mening dat een (amateur)fotograaf, die dus met deze laatste photoshop-editie werkt ook wel de nodige kennis van fotografie en behendigheid met de camera heeft. Hij/zij zal dus echt wel weten hoe bewegingsonscherpte te voorkomen, of juist bewegingsonscherpte te creëren in de foto.
Daar zou ik toch maar niet te veel van uitgaan Bart, er zijn nog genoeg mensen die de nieuwste versie van psp of CS5 hebben maar nog niet eens weten waar de aan/uitknop van hun camera zit.
Ik denk dat het in sommige gevallen wel handig kan zijn. Ook al fotografeer je op statie,f een vervelend windje kan al roet in het eten gooien. En als ik straks 80 ben weet ik natuurlijk niet hoe hard ik dan wiebel, dan is het toch handig als het dan mogelijk is.
@Sturm Hopelijk krijg je je camera dan nog wel terug van die vogel.
Beter een goede fotograaf met basismateriaal dan een middelmatige fotograaf met supermateriaal.
Canon EOS 450D, Lenzen: Canon EF-S 18-55 mm IS, Canon EF-S 55-250mm IS, Sigma 18-200 OS